Klimatyzacja znacząco podnosi komfort jazdy samochodem w upalne dni. Podstawą sprawnego działania klimy jest oczywiście to, żeby była szczelna oraz nabita. Jeżeli jednak mamy pewność, że poziom czynnika jest odpowiedni, a mimo to klimatyzacja słabo chłodzi, to jeden z podzespołów układu musiał ulec awarii. Jakie są najczęstsze powody mało efektywnego chłodzenia wnętrza pojazdu?
Awaria kompresora klimatyzacji
Aby klimatyzacja działała prawidłowo, sam czynnik nie wystarczy – należy go również sprężyć. To zadanie wykonuje kompresor lub sprężarka. Usterki kompresora klimatyzacji są stosunkowo częstym powodem słabego chłodzenia. Przyczynia się do nich m.in. korzystanie z chłodzenia przy niskim poziomie czynnika, co prowadzi do zatarcia kompresora. Dosyć często dochodzi również do awarii sprzęgła kompresora klimatyzacji.
Oprócz słabego chłodzenia typowym objawem usterki będzie też głośna praca kompresora, a także towarzyszące jej nietypowe dźwięki, jak np. stuki, buczenie czy świst. Poszlaką może być wyciek widoczny wokół kompresora. Awaria czasem wpływa także na pracę silnika, powodując nierówne obroty oraz zwiększone zużycie paliwa. Jeżeli diagnostyka potwierdzi, że przyczyną słabego chłodzenia jest kompresor klimatyzacji, na Deler.pl można dobrać nowy element niezbędny podczas naprawy.
Zabrudzony lub uszkodzony skraplacz klimatyzacji
Skraplacz klimatyzacji odpowiada za chłodzenie czynnika chłodzącego, który ulega przy tym skropleniu – dlatego ten podzespół bywa nazywany chłodnicą klimatyzacji. Jest zlokalizowany z przodu pojazdu, zwykle w sąsiedztwie chłodnicy układu chłodzenia. Spadek wydajności pracy tego elementu może być efektem zanieczyszczenia – błotem i brudem bądź też owadami, które zbierają się w jego żebrach. W takiej sytuacji pomóc może samo wyczyszczenie skraplacza. Jednak utrata sprawności może być też efektem uszkodzenia mechanicznego, np. wskutek uderzenia kamieniem. Wówczas konieczna będzie wymiana elementu.
Zepsuty parownik klimatyzacji
Jeżeli zamiast przyjemnego chłodu z klimatyzacji wydobywa się jedynie ciepłe powietrze, które w dodatku ma nieprzyjemny zapach, to może to być wina zepsutego parownika klimatyzacji. Czynnik chłodniczy zostaje sprężony przez kompresor, po czym trafia do skraplacza, skąd kierowany jest właśnie do parownika. W parowniku dochodzi do schłodzenia powietrza zaciągniętego z kabiny – schłodzony czynnik odbiera ciepło z powietrza, które staje się zimne i trafia do kabiny przez kratki nawiewu. Czynnik zmienia przy tym stan skupienia z ciekłego na parowy, co oznacza również wytrącanie się wody.
Awaria parownika sprawia zatem, że schładzanie powietrza będzie nieefektywne. Wilgoć z wody, która powinna zostać wyprowadzona na zewnątrz, może przy tym gromadzić się w parowniku, powodując rozwój bakterii i grzybów. Efektem ich obecności jest właśnie nieprzyjemny zapach. Dodatkowo pracy uszkodzonego parownika mogą towarzyszyć hałaśliwe trzaski.
Zużyty osuszacz klimatyzacji
Elementem układu klimatyzacji jest także osuszacz. To mały filtr, który odpowiada za osuszanie czynnika chłodzącego. Zwykle jest on zlokalizowany pomiędzy skraplaczem a parownikiem. Filtr odbiera z czynnika nadmiar wilgoci, który mógłby spowodować m.in. powstawanie drobinek lodu zakłócających pracę układu.
Filtr oczyszcza także czynnik chłodzący z zanieczyszczeń, które mogły przedostać się do układu. Osuszacz jest elementem eksploatacyjnym – jego wymianę zaleca się przeprowadzać co około 2 lata. Zaniechanie wymiany sprawia, że czynnik przestaje być osuszany, a w związku z tym obniża się sprawność układu, a ponadto nadmiar wilgoci w chłodziwie przyczynia się do korodowania metalowych elementów układu.
Słabe chłodzenie może nie być efektem awarii klimatyzacji
Oprócz usterek w obrębie układu klimatyzacji słabe chłodzenie może wynikać z problemów z nawiewem – np. gdy zepsuje się silnik dmuchawy. Ponadto przyczyną może być również przepalony bezpiecznik. Wydajność klimatyzacji może być też obniżona przez zapchany filtr kabinowy. Dlatego w przypadku problemów z chłodzeniem, warto wybrać się do zaufanego serwisu w celu przeprowadzenia diagnostyki. Dzięki temu dowiemy się, co dokładnie uległo awarii i unikniemy wydatków na podzespoły, które wcale nie wymagają wymiany.
Materiał Partnera