Wrzesień 2025 roku przyniósł długo oczekiwane odbicie na rynku importu samochodów używanych. Po kilku miesiącach spadków, liczba rejestracji ponownie wzrosła, osiągając najwyższy poziom od 2020 roku. Według danych IBRM Samar, we wrześniu zarejestrowano w Polsce 81 464 sprowadzone z zagranicy samochody osobowe i dostawcze o DMC do 3,5 tony, co oznacza wzrost o 0,2% r/r.
Rynek importu przyspiesza dzięki autom dostawczym
Choć segment samochodów osobowych wciąż notuje lekkie spadki – to już czwarty miesiąc z rzędu z ujemnym wynikiem – to rynek dostawczy napędza cały import. Liczba sprowadzonych do Polski aut użytkowych wyniosła 70 723 sztuki, co stanowi wzrost o 10,2% r/r. Samochody osobowe wciąż dominują (655 205 egzemplarzy od początku roku), ale ich liczba spadła o 1,4% względem 2024.
Łącznie w pierwszych trzech kwartałach 2025 roku do Polski trafiło 725 928 używanych samochodów, co oznacza bardzo niewielki spadek w skali roku (–0,4%).
Wiek importowanych samochodów – stabilnie, ale wciąż za dużo starszych aut
Średni wiek sprowadzanego pojazdu wynosi obecnie 12,36 roku. Najstarsze pozostają samochody z silnikami benzynowymi (średnio 12,74 roku). Choć w porównaniu z ubiegłym rokiem nie widać większych zmian, struktura importu powoli się zmienia – przybywa młodszych aut elektrycznych i hybrydowych, zwłaszcza z Francji i Holandii.
Najczęściej importowane marki i modele
W rankingach popularności nie doszło do rewolucji. Wśród marek osobowych dominują Volkswagen i Opel, a wśród aut dostawczych bezkonkurencyjny pozostaje Renault. Co ciekawe, o zwycięstwie wśród modeli zdecydował dosłownie jeden egzemplarz – Opel Astra (16 809 szt.) minimalnie wyprzedził Volkswagena Golfa (16 808 szt.). W segmencie dostawczym liderem niezmiennie jest Renault Master.
Skąd najczęściej sprowadzamy auta?
Nieprzerwanie liderem pozostają Niemcy, skąd pochodzi 378 542 samochodów – to ponad 52% całego importu. Kolejne miejsca zajmują Francja (75 709 szt.) i Stany Zjednoczone (56 741 szt.), które umocniły się w pierwszej trójce, wypierając Belgię z podium. Z roku na rok rośnie też liczba aut z Ameryki Północnej – import ze Stanów Zjednoczonych wzrósł o 11,1%, a z Kanady o 13,5%.
Z krajów europejskich zauważalne wzrosty odnotowały Włochy (+16,7%) i Dania (+7,1%), natomiast znaczące spadki zanotowano w Skandynawii – Szwecja (-22,7%) i Norwegia (-20,2%). Ciekawostką jest rekordowy, choć niski wolumenowo wzrost importu z Litwy (+27,6%).
Poniżej ranking TOP20 krajów, z których w 2025 roku najczęściej importowane są samochody do Polski. Dane w nawiasie pokazują zmianę procentową w porównaniu do poprzedniego roku.
Miejsce | Kraj | Liczba importowanych samochodów (szt.) | Zmiana r/r (%) |
1 | Niemcy | 378 542 | -0,2% |
2 | Francja | 75 709 | 0,8% |
3 | Stany Zjednoczone | 56 741 | 11,1% |
4 | Belgia | 48 339 | -9,7% |
5 | Holandia | 36 705 | 1,8% |
6 | Włochy | 27 576 | 16,7% |
7 | Dania | 20 839 | 7,1% |
8 | Austria | 17 085 | -0,6% |
9 | Szwajcaria | 15 492 | -5,7% |
10 | Szwecja | 14 332 | -22,7% |
11 | Kanada | 6 001 | 13,5% |
12 | Czechy | 4 645 | 4,2% |
13 | Norwegia | 3 451 | -20,2% |
14 | Wielka Brytania | 3 370 | -1,1% |
15 | Luksemburg | 2 913 | 0,9% |
Dlaczego import maleje mimo rosnącej podaży?
Jak zauważa Przemysław Gąsiorowski, ekspert Autobaza.pl, głównym powodem spadków w segmencie aut osobowych są coraz bardziej atrakcyjne ceny nowych samochodów – zwłaszcza chińskich marek, które oferują korzystne warunki finansowania i bogate wyposażenie.
– „Coraz więcej kierowców decyduje się na zakup nowego auta, korzystając z programów leasingowych lub rat 0%. W efekcie, dla wielu osób kilkuletni samochód z importu przestaje być jedyną opcją. Chińskie auta dodatkowo przyspieszają ten proces, wprowadzając na rynek tańsze i dobrze wyposażone modele” – komentuje Gąsiorowski.
Historia pojazdu – klucz do bezpiecznego zakupu
Mimo lekkiego spadku w imporcie, wciąż każdego miesiąca do Polski trafiają dziesiątki tysięcy używanych samochodów. Każdy z nich ma swoją indywidualną przeszłość, często pełną niejasności. Ukryte naprawy powypadkowe, cofnięty licznik czy brak serwisowania mogą znacząco obniżyć wartość auta i zwiększyć ryzyko kosztownych usterek.
Dlatego przed zakupem warto sprawdzić coś takiego jak historia pojazdu. Raport Autobaza pozwala zweryfikować dane techniczne, przebieg, historię szkód, informacje o wcześniejszych właścicielach, a także sprawdzić, czy pojazd nie figuruje w bazach aut kradzionych. To szybki i skuteczny sposób, by uniknąć oszustwa i świadomie wybrać samochód.
Podsumowanie
Wrzesień 2025 roku przyniósł najwyższy wynik importu aut używanych od pięciu lat – głównie dzięki rosnącemu segmentowi pojazdów dostawczych. Choć samochody osobowe notują lekki spadek, całkowity wolumen utrzymuje się na stabilnym poziomie. Niemcy pozostają głównym źródłem importu, ale coraz wyraźniej widać wpływ nowych trendów, w tym wzrostu znaczenia marek chińskich oraz aut elektrycznych.
Świadomy zakup zaczyna się od weryfikacji. Sprawdzenie historii pojazdu to wciąż najprostszy i najpewniejszy sposób, by kupić bezpieczne i uczciwie wycenione auto.
Źródło danych: IBRM Samar, wrzesień 2025
Materiał Partnera