Porady

Jak wygląda zużyta świeca zapłonowa? – objawy

zuzyta swieca zaplonowa

Zużyta świeca zapłonowa może znacząco wpłynąć na pracę silnika. Problemy z rozruchem, nierówna praca czy zwiększone zużycie paliwa to tylko niektóre z objawów wskazujących na konieczność wymiany tego kluczowego elementu. Poznaj charakterystyczne oznaki zużycia świec zapłonowych i dowiedz się, jak je prawidłowo zdiagnozować.

Charakterystyczne objawy zużytych świec zapłonowych w silniku

Problemy z pracą silnika stają się coraz bardziej zauważalne wraz z postępującym zużyciem świec. Szczególnie trudny staje się rozruch zimnego silnika, który może wymagać kilku prób. Występująca nierówna praca silnika na wolnych obrotach objawia się charakterystycznym falowaniem obrotów i szarpaniem.

Stopniowo pojawia się zauważalny spadek mocy i problemy z przyspieszaniem. Podobnie jak przy objawach uszkodzonej cewki zapłonowej, kierowca może odczuć, że auto „nie ma już takiego kopa” jak wcześniej. Zwiększone zużycie paliwa to kolejny symptom – jeśli zauważasz częstsze wizyty na stacji benzynowej, może to być związane ze zużytymi świecami zapłonowymi.

Jak rozpoznać zużytą świecę zapłonową po wyglądzie

Po wykręceniu świec można zaobserwować charakterystyczne zmiany na elektrodach. Widoczne są wyraźne wytarcia i zniekształcenia, a przestrzeń między elektrodą środkową a boczną jest zwiększona. Na powierzchni świecy często pojawia się czarny nagar i inne zanieczyszczenia utrudniające prawidłową pracę.

Izolator ceramiczny również zdradza stan świecy. W prawidłowych warunkach powinien mieć kolor szarobiały lub szarożółty. Zmiana zabarwienia na brązowy lub czarny świadczy o nieprawidłowej pracy. Dodatkowo mogą pojawić się pęknięcia stopy izolatora, które dyskwalifikują świecę z dalszego użytku.

Przyczyny i konsekwencje zużycia świec zapłonowych

Główne czynniki przyspieszające zużycie świec to przede wszystkim tankowanie paliwa niskiej jakości, które pozostawia osady na elektrodach. Uszkodzona uszczelka pod głowicą może prowadzić do przedostawania się oleju do komory spalania. Częsta jazda na niedogrzanym silniku również negatywnie wpływa na żywotność świec.

Ignorowanie problemu może prowadzić do poważniejszych konsekwencji. Ryzyko uszkodzenia innych elementów układu zapłonowego znacząco wzrasta. Zwiększona emisja szkodliwych substancji może skutkować problemami podczas przeglądu technicznego.

Specyfika zużycia świec w różnych układach zasilania

W silnikach benzynowych charakterystyczne objawy pojawiają się szczególnie na wolnych obrotach. Nierówna praca silnika często towarzyszy zużytym świecom. Standardowy przebieg eksploatacyjny to około 30 tysięcy kilometrów, choć może się różnić w zależności od warunków eksploatacji.

W przypadku instalacji LPG zużycie świec postępuje szybciej. Zasilanie gazem powoduje przyspieszone zużycie elektrod. W układach dwupaliwowych szczególnie istotne jest regularne sprawdzanie stanu świec, gdyż zwiększa się ryzyko powstawania osadów.

Kilka słów o mnie

Moje porady

Cześć! Nazywam się Maciej. Od najmłodszych lat pociągała mnie motoryzacja. Podczas gdy moi rówieśnicy bawili się zabawkami, ja z zaciekawieniem rozkręcałem stare modele samochodów, by poznać ich wnętrze. Pasja ta trwa po dziś dzień - znam doskonale wszystkie marki i modele, a także najnowsze technologie stosowane w branży motoryzacyjnej, o których mógłbym rozprawiać godzinami.