Porady

Najczęstsze usterki w zawieszeniu – na co zwracać uwagę?

objawy zużycia poduszki amortyzatora

Każdy kierowca prędzej czy później zaczyna słyszeć niepokojące dźwięki dochodzące z zawieszenia swojego auta. Czasem to tylko drobny stukot, innym razem poważne trzaski przy skręcaniu lub wjeżdżaniu na nierówności. Choć zawieszenie to jeden z najtrwalszych elementów samochodu, nie jest niezniszczalne. Jakie objawy mogą wskazywać na jego zużycie? Co może sugerować uszkodzenie poduszki amortyzatora i kiedy warto sięgnąć po części zamienne? Sprawdź, co warto wiedzieć, zanim Twój samochód zacznie prowadzić się gorzej niż stary wóz drabiniasty.

Hałasy i stuki w zawieszeniu – czy to znak, że czas na wymianę?

Jeśli podczas jazdy słyszysz stuki, skrzypienie lub trzaski, to znak, że coś w zawieszeniu nie działa, jak powinno. Niektóre dźwięki pojawiają się na nierównościach, inne podczas skręcania lub hamowania. Mogą one wskazywać na luz w tulejach metalowo-gumowych, wybite sworznie wahaczy, zużyte łączniki stabilizatora lub uszkodzone amortyzatory.

Jednym z najczęstszych problemów, który często jest bagatelizowany, są objawy poduszki amortyzatora. To element, który odpowiada za tłumienie drgań i utrzymanie stabilności kolumny amortyzatora. Jego zużycie może objawiać się:

  • słyszalnymi stukami podczas jazdy po nierównościach,
  • wyczuwalnym luzem przy skręcaniu kierownicą,
  • pogorszonym komfortem jazdy – auto staje się „twarde” na nierównościach,
  • niestabilnym prowadzeniem pojazdu.

Zaniedbanie tego elementu może prowadzić do szybszego zużycia innych części zawieszenia, dlatego warto działać od razu, zanim problem się pogłębi.

Kiedy warto wymienić amortyzatory i ich poduszki?

Zwykle przyjmuje się, że amortyzatory wytrzymują od 80 do 150 tysięcy kilometrów, ale wszystko zależy od stylu jazdy i jakości dróg, po których się poruszamy. Jeśli samochód „pływa” po zakrętach, traci przyczepność na nierównościach lub jego droga hamowania wydłużyła się bez wyraźnej przyczyny, to może być znak, że amortyzatory nie działają już tak, jak powinny.

Jeśli przy okazji wymiany amortyzatorów mechanik zasugeruje wymianę poduszek amortyzatora, nie warto oszczędzać. Stare poduszki mogą być sparciałe, mieć luz lub nie tłumić już tak dobrze wstrząsów. A to oznacza, że nawet nowe amortyzatory mogą nie spełniać swojej funkcji w pełni.

Czy warto inwestować w części zamienne do zawieszenia?

Nie każdy chce wydawać majątek na oryginalne części prosto od producenta. Na rynku dostępnych jest wiele części zamiennych, które nie odbiegają jakością od fabrycznych komponentów, a często są dostępne w dużo niższej cenie. Warto jednak pamiętać o kilku zasadach:

  • Unikaj najtańszych zamienników niewiadomego pochodzenia – niska cena często idzie w parze z niską trwałością.
  • Wybieraj sprawdzonych producentów – wielu renomowanych dostawców oferuje części zamienne, które spełniają normy jakościowe porównywalne z oryginałami.
  • Kupuj w sprawdzonych sklepach – nie ryzykuj zakupu podrobionych części, które mogą nie pasować do Twojego modelu auta.

Dobre części zamienne mogą być świetną alternatywą dla oryginalnych komponentów, ale kluczowe jest, by pochodziły od renomowanych producentów i były odpowiednio dobrane do Twojego samochodu.

Podsumowanie – dbaj o zawieszenie, zanim będzie za późno

Zawieszenie to nie tylko komfort, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. Jeśli słyszysz niepokojące dźwięki, masz problem ze stabilnością auta lub zauważasz objawy poduszki amortyzatora, warto jak najszybciej udać się do mechanika. Wymiana zużytych elementów na dobre części zamienne pozwoli Ci uniknąć większych problemów i cieszyć się płynną, bezpieczną jazdą. Nie czekaj, aż auto zacznie „skakać” na nierównościach – lepiej działać wcześniej, niż później płacić za większe naprawy

Materiał Partnera

Kilka słów o mnie

Moje porady

Cześć! Nazywam się Maciej. Od najmłodszych lat pociągała mnie motoryzacja. Podczas gdy moi rówieśnicy bawili się zabawkami, ja z zaciekawieniem rozkręcałem stare modele samochodów, by poznać ich wnętrze. Pasja ta trwa po dziś dzień - znam doskonale wszystkie marki i modele, a także najnowsze technologie stosowane w branży motoryzacyjnej, o których mógłbym rozprawiać godzinami.